kwalitatief goede vragen maken, dát is een vak apart

28 januari 2020 door

Voor iedereen die met e-learning te maken heeft (gehad) kan zich toets- of testvragen herinneren die je op de gok correct kon beantwoorden, wellicht door desinformatie binnen de training zelf óf door de compleet verkeerde interpunctie. Maar hé, je had hem goed en kon direct door naar het volgende hoofdstuk. Prima zou je zeggen, of toch misschien niet?

Vragen om te activeren óf om te begrijpen

Bij HorecaHero hebben we uiteraard veel ervaring met het maken van e-learningmodules en daarmee dus ook het maken van test- en toetsvragen, deze vragen kunnen we verdelen in twee varianten; vragen om te deelnemer door de content heen te leiden (kennisvragen) of de kennis te meten (toetsvragen). Dit zijn dus twee compleet verschillende doelen.

Een goede vraag staat dus los van het doel

Goed, bovenstaande lijkt wellicht een open deur intrappen dus om dieper op de materie in te gaan en jou meteen een voorbeeld te geven; wanneer is een vraag van goede kwaliteit? Yep, denk daar maar eens over na.

Over wat een goede vraag is zijn meerdere studies naar gedaan, vele boeken over geschreven en online artikelen over te vinden. In het kort zou een kwalitatief goede vraag de validiteit (de mate waarin een test meet wat deze zou moeten meten) moeten borgen en representatief is voor de behandelde stof. Verder lezen..

Categorie